Zondag 26 maart 2023: Schoonebeek – Weerdinge 1 – 2 (0-1)

Martin Berens, Jeffrey Berens (Maik Imming), Jan Willem Wubkes, Rene Streuer, Stijn Schepers (Remco Huser), Leon Heegen (Leon Steffens), Jordy Bosch (Tim Slomp), Niek Weitering, Twan Steffens, Niek Huser en Dennis Striper (Stan Heegen).

Scheidsrechter: G. Louwes

Gele kaarten: Jeffrey Berens (Schoonebeek) en Dave Waalwijk (Weerdinge)

1 min: 1-0 Jaimy Wessels
88 min: 1-2 Niek Huser
96 min: 1-2 Hicham Amraoui

Schoonebeek verliest onnodig van Weerdinge

Na de teleurstellende nederlaag van vorige week tegen hekkensluiter Gasselternijveen, moest Schoonebeek deze zondag aantreden tegen laagvlieger Weerdinge. Schoonebeek lijkt maar niet de punten te kunnen pakken tegen de ondersten, want ook deze middag liet Schoonebeek de punten aan Weerdinge middels een 1-2 nederlaag.

Weerdinge ging na de aftrap door pupil van de week Qars Herbers gelijk furieus van start en leek Schoonebeek al in de eerste minuut te overdonderen. Via al de tweede gevaarlijke aanval over de rechterkant belandde de bal in een scrimmage voor het Schoonebeek doel. Daar verzuimden 4 à 5 Schoonebekers de bal te ruimen en vervolgens rolde de wedstrijdbal (aangeboden door BMK Advies & Administratie) voor de voeten van Jaimy Wessels. Wessels pakte het cadeautje uit en schoof de 0-1 binnen. Wie dacht dat Schoonebeek hierdoor wakker werd geschud had het mis, Weerdinge bleef de eerste 10 minuten de bovenliggende partij. Pas daarna nam Schoonebeek langzaamaan het initiatief over. Het had daarna wel het veldoverwicht maar had grote moeite om kansen te creëren. De gevaarlijkste was voor Niek Huser; na een lange bal van doelman Martin Berens kwam hij alleen voor doelman Jari Lubbers, Huser worstelde zich langs Lubbers, maar zijn inzet werd door een verdediger van de doellijn gehaald. Weerdinge creëerde ook weinig waardoor men met een 0-1 stand de rust in ging.

De tweede helft begon precies andersom dan de eerste, behalve dat Schoonebeek vergat te scoren. In de 46e minuut snelde Stijn Schepers over links naar voren, zijn voorzet bereikte bij de tweede paal Twan Steffens en die volleerde voorlangs. In de 48e minuut ontfutselde Dennis Striper de bal op de achterlijn, legde terug op de inkomende Niek Weitering, Weitering kon de bal in het bijna lege prikken maar raakte de bal hopeloos verkeerd waardoor die richting de hoekvlag ging. Vervolgens in de 52e minuut een vrije schietkans voor René Streuer en zijn inzet werd door doelman Lubbers uit de bovenhoek getikt. Schoonebeek ging steeds meer aandringen en gaf daardoor achterin steeds meer ruimte weg aan Weerdinge. Gelukkig voor Schoonebeek maakte Weerdinge weinig gebruik van de geboden ruimte. In de 87e minuut een corner van de ingevallen Maik Imming (15 jaar en vorige week zijn debuut) die bij de tweede paal door Niek Huser werd teruggelegd op Tim Slomp (rentree na anderhalf jaar blessureleed), de inzet van Slomp ging richting de kruising maar werd door Lubbers eruit getikt. De daaropvolgende corner van Jordy Bosch werd door Maik Imming breed gelegd op Niek Huser, die vervolgens in de verre hoek volleerde en daarmee de meer dan terechte gelijkmaker op het scorebord bracht, 1-1. In de 90e minuut leek Schoonebeek ook nog de winst te pakken; Twan Steffens soleerde over rechts en langs de achterlijn, maar ook zijn inzet werd door Lubbers met de tenen uit het doel gewerkt. In de blessuretijd ontstond er nog een opstootje; Niek Huser maakte een te harde overtreding en kreeg vervolgens een nekslag van Hicham Amraoui, waarna er wat duw en trekwerk ontstond. Toen alles weer rustig was weigerde scheidsrechter Louwes om kaarten te trekken. In de 96e minuut kreeg Weerdinge nog een vrije bal aan de zijkant van de 16-meter. Hicham Amraoui (die dus eigenlijk niet meer op het veld had mogen staan) schoot de vrije bal via het bovenbeen van Tim Slomp binnen, waardoor Weerdinge met de drie punten aan de haal ging, 1-2.

Wrang was het voor Schoonebeek dat juist Amraoui de winnende binnen schoot, de man die na zijn nekslag geen rode kaart kreeg. Terwijl eerder in de wedstrijd Jeffrey Berens wel een gele kaart kreeg voor een onschuldige buiteling, hij is hierdoor nu de volgende week uit tegen Erica geschorst. En Schoonebeek moet nog wel wat punten pakken om zich veilig te spelen, want alle ploegen onderin blijven ook punten pakken de laatste weken.