Zondag 19 november 2017: Schoonebeek – Zwartemeerse Boys 3 – 3  (3–1)

7 min: 1-0 Leon Steffens
11 min: 2-0 Ralph Levelink
30 min: 2-1 Koen Walda
41 min: 3-1 Jeffrey Berens
57 min: 3-2 Daimy ten Velde
64 min: 3-3 Daimy ten Velde

Schoonebeek laat Zwartemeerse Boys terugkomen tot verdiend gelijkspel.

Een positie op de ranglijst weergeeft niet altijd de krachtsverhouding binnen de lijnen. En kampioen word je niet door alleen de toppers te winnen, maar ook door geen punten te laten liggen tegen de lagere teams. Motivatie tegen de toppers is vaak geen probleem voor de jonge Schoonebeek groep, maar het is wel eens lastig om dat ook tegen de lagere teams op te brengen. Het hoger geklasseerde Schoonebeek ontving zondag jl. het lager staande Zwartemeerse Boys, maar moest zich uiteindelijk tevreden stellen met een 3-3 gelijkspel.

Trainer Arends van Schoonebeek was van te voren nog vol vertrouwen, want er was de hele week goed en scherp getraind. Maar op zondag stond er een niet geheel okselfris en lauw ogend Schoonebeek elftal binnen de lijnen. Toch begon Schoonebeek goed aan de wedstrijd, althans de doelpunten vielen gemakkelijk. Al in de 7e minuut werd een hoge vrije bal van Justin Katuin binnen gekopt door Leon Steffens, 1-0. En in de 11e minuut kon Ralph Levelink een corner van Ruben Hoek binnen koppen, 2-0. Daarna verzuimde Schoonebeek om de voorsprong verder uit te bouwen, en kwam Zwartemeerse Boys zelfs terug in de wedstrijd. In de 30e minuut kon de vrijstaande Koen Walda de bal over doelman Martin Berens lobben, 2-1. Nog voor de rust bouwde Schoonebeek de voorsprong weer uit. In de 41e minuut soleerde Jeffrey Berens richting Boys-doel, zijn inzet werd nog net getoucheerd door Jelle Walda van de Boys, maar niet voldoende om de 3-1 ruststand te voorkomen.

Direct na de rust verzuimde Schoonebeek wederom om de voorsprong verder uit te bouwen of zeker te stellen, o.a. Kevin Poker had een dot van een kans. Hierna nam de Boys het initiatief over en drong Schoonebeek steeds verder terug. Nadat er al een aantal waarschuwingsschoten waren geweest, scoorde Daimy ten Velde in de 57e minuut de 3-2. Een vrije bal werd niet goed verwerkt door de Schoonebeek-defensie, en ten Velde reageerde attent. Wederom niet resoluut verdedigen in de 64e minuut leidde de gelijkmaker in. Op de achterlijn werd Johan Bos eenvoudig uitgespeeld, en de voorzet werd prachtig met een halve omhaal afgemaakt door Daimy ten Velde, 3-3. Na deze gelijkmaker ontstond er steeds meer irritatie binnen het veld wat de wedstrijd niet ten goede kwam. Echte grote kansen werden er niet meer gecreëerd, zodat scheidsrechter Sulmann na 90 minuten het wel welletjes vond.

Door vooral een sterke 2e helft sleepten de gasten een meer dan verdiend gelijkspel mee vanaf sportpark De Gruinte. En als de Boys deze inzet en werklust kunnen volhouden, zullen ze zeker snel stijgen op de ranglijst. Trainer Arends was na de wedstrijd witheet van woede, over het vertoonde spel en het onnodig puntverlies. De Schoonebeekspelers betreurden het gelijke spel, maar beseften ook terdege dat ze de hand in eigen boezem konden steken.

HH