Zondag 30 april 2017: HOC – Schoonebeek 0 – 0  (0–0) gestaakt in de 83e minuut
Donderdag 11 mei 2017 uitgespeeld: 0 – 0

Update: Martin Berens redt Schoonebeek

Donderdagavond 11 mei is de gestaakte wedstrijd HOC – Schoonebeek uitgespeeld. Voor de laatste 7 minuten moest Schoonebeek afreizen naar Exloo. Er werd begonnen met de toegekende strafschop, de discutabele strafschop waardoor de vorige keer de wedstrijd gestaakt werd. Jelle Siekman had de eer om de strafschop te mogen nemen, en schoot de bal hard en strak in de linkerhoek. Maar doelman Martin Berens liet zich niet zomaar verschalken, en met een katachtige reactie haalde hij de bal uit de hoek. De stand bleef dus 0-0, ook omdat er verder in de laatste 7 minuten weinig meer gebeurde. Schoonebeek won zo toch nog een puntje, alhoewel dat niet opweegt tegen de twee punten die Schoonebeek in mindering kreeg voor het staken van de wedstrijd. Komende zondag moet Schoonebeek nog uit naar Sellingen, en dan zit het seizoen erop.

HOC-Schoonebeek gestaakt in de 83e minuut

Afgelopen zondag moest Schoonebeek uit naar HOC in Odoorn. HOC doet nog mee voor de bovenste plaatsen terwijl Schoonebeek eigenlijk al uitgevoetbald is. Met een gelijk opgaande eerste helft en een steeds sterker wordend HOC in de tweede helft, was er voetballend weinig te melden. De hoofdrol werd volledig opgeëist door scheidsrechter Boorsma uit Assen, hij staakte het duel in de 83e minuut bij een 0-0 tussenstand.

De wedstrijd is kort samen te vatten; een gelijkopgaande eerste helft en een tweede helft waarin HOC steeds sterker werd. Een verbeten strijdend Schoonebeek bleef overeind, mede dankzij kunst- en vliegwerk van doelman Martin Berens.

Na de rust maakte scheidsrechter Boorsma een hypernerveuze indruk. Hij was steeds meer de kluts kwijt, en negeerde de Schoonebeek assistent scheidsrechter herhaaldelijk. Hij floot steeds meer opzichtig veel in het nadeel van Schoonebeek. Het toppunt was in de 83e minuut; een verdedigend uitstekende en correcte interceptie van Johan Bos beoordeelde hij echter tot strafschop. De verontwaardiging bij Schoonebeek was groot, en toen begon de scheids met OW’s richting Schoonebeek te strooien. Trainer Arends liep ook het veld in om zijn spelers te kalmeren. De trainer kreeg vervolgens rood, de scheids verklaarde “een vlakke hand in zijn rug te hebben gevoeld”; deze was volgens hem van de trainer. Dit werd overigens door Arends en de spelers ten stelligste ontkend.

De scheids wilde na 10 minuten hervatten met trainer Arends achter de omheining. Deze voelde zich echter zoveel onrecht aangedaan dat hij niet achter de omheining ging. Vervolgens werd de wedstrijd definitief gestaakt.

HH