Zondag 19 maart 2023: Gasselternijveen – Schoonebeek 1 – 0 (0-0)

Rob Koers, Jeffrey Berens (Maik Imming), Jan Willem Wubkes, Rene Streuer, Johan Bos (Stijn Schepers), Leon Heegen (Stan Heegen), Niek Weitering (Dennis Striper), Twan Steffens, Niek Huser, Jordy Bosch en Remco Huser (Finn Buursma).

Scheidsrechter: R. Leuning

Gele kaarten: Rene Streuer en Jan Willem Wubkes (Schoonebeek)

48 min: 1-0 Joep Meertens

Schoonebeek te slap in Gasselternijveen

De thuiswedstrijd tegen Gasselternijveen werd door Schoonebeek nog vrij eenvoudig met 5-0 gewonnen, maar deze zondagmiddag gaf hekkensluiter Gasselternijveen meer weerstand. Sterker nog, Gasselternijveen was de fellere ploeg en ging dan ook uiteindelijk met een 1-0 overwinning aan de haal.

Vanaf het begin liet Gasselternijveen zien dat het graag van de laatste plaats af wilde, het zocht de grens op en strooide met overtredingen. Schoonebeek leek geïmponeerd en kwam niet aan fatsoenlijk voetbal toe. Vooral met vele lange ballen probeerde Gasselternijveen gevaar te stichten, maar de Schoonebeek verdediging en keeper Rob Koers hielden eenvoudig stand. Nadat er aan beide kanten al een paar mogelijkheden waren geweest, waren de gevaarlijkste kansen vlak voor rust. Eerst kopte Niek Weitering uit een corner op eigen doel, maar Rob Koers wist de bal net onder de lat weg te tikken. En in de tegenaanval was Niek Huser er over rechts vandoor, zette voor op de geheel vrij staande Twan Steffens, maar Steffens schoot de stuiterende bal net over.

Gasselternijveen kwam ook de tweede helft feller uit de kleedkamer. In de 48e minuut brak Wessel Koomans door over rechts, zijn voorzet werd door Jan Willem Wubkes en Rob Koers gemist en stuiterde via Joep Meertens in het doel, 1-0. Vanaf dat moment nam Schoonebeek het initiatief over en loerde Gasselternijveen op de counter. In de 56e minuut leek Schoonebeek op gelijke hoogte te kunnen komen. Niek huser was er door en werd alleen voor de doelman onderuit getrokken. Iedereen op sportpark de Hunze zag het, alleen scheidsrechter Leuning niet. Twee minuten later verdubbelde Gasselternijveen de score, Koomans slalomde door de Schoonebeek defensie en tikte de bal langs doelman Koers. De rolde richting doel, maar Menas Sihasale meende nog het laatste tikje te moeten geven. Helaas voor Gasselternijveen stond hij in buitenspelpositie zodat deze treffer niet doorging. Aan de andere kant scoorde Niek Huser met een fraaie uithaal de 1-1, maar ook hij werd (overigens onterecht) buitenspel gevlagd. In de 77e minuut schoot Jeffrey Berens vanuit een corner tegen de doelman aan en de rebound werd door Remco Huser via een verdediger net naast gekopt. Schoonebeek wisselde aanvallend en ging steeds meer risico’s nemen, kreeg ook nog wel wat mogelijkheden, maar de gelijkmaker zat er niet in. Gasselternijveen kwam er diverse keren met messcherpe counters door, vooral via de snelle Sihasale, maar steeds lag doelman Koers in de weg.

Na de wedstrijd waren beide hoofdtrainers erover eens dat Gasselternijveen het meeste recht had op de punten, maar dat als ook scheidsrechter Leuning de overtreding op Huser in de zestien had gezien, dat de wedstrijd heel anders had kunnen aflopen. Volgende week kan Schoonebeek zich revancheren als het Weerdinge op bezoek krijgt. Gasselternijveen moet dan op bezoek bij Sleen.