Zondag 12 februari 2023: Schoonebeek – Ter Apel ‘96 3 – 2 (0-1)

Opstelling:

Martin Berens, Jeffrey Berens, Jan Willem Wubkes, René Streuer, Stijn Schepers ( Jordy Bosch), Johan Bos, Niek Weitering, Twan Steffens (Leon Heegen), Niek Huser, Leon Steffens (Chiel Steffens) en Remco Huser.

Scheidsrechter: E. Koning

Gele kaarten Jeffrey Berens (Schoonebeek) en Daniel Manning, Leroy Veen en Rick Krops (FC Ter Apel ’96)

39 min: 0-1 Daniël Manning
50 min: 0-2 Stan Pals
55 min: 1-2 Leon Steffens
57 min: 2-2 René Streuer
88 min: 3-2 Chiel Steffens

Schoonebeek wint na 0-2 achterstand met 3-2 van Ter Apel

In de uitwedstrijd in Ter Apel wist Schoonebeek een 2-1 achterstand in de laatste minuten nog om te buigen in een 2-3 overwinning. Deze zondag had Schoonebeek er iets meer tijd voor, maar moest het wel een 0-2 achterstand ombuigen. Dit lukte waardoor Schoonebeek de drie punten in Nieuw Schoonebeek hield.

Na de aftrap door Pupil van de week Job Levelink met de bal van Sport-Inn uit Nieuw Amsterdam was de eerste helft vrij tam en viel er weinig te genieten. Beide teams waren behoorlijk aan elkaar gewaagd en gaven dan ook niet veel kansen weg. Het duurde dan ook een half uur voordat er iets te beleven viel. De eerste grote kans was voor Ter Apel, Leroy Veen was er in een snelle uitbraak vandoor en kon alleen op doelman Berens af, Berens redde. In de tegenstoot was er een scrimmage voor het Ter Apeler doel waar de bal keihard tegen Leon Steffens werd aangeschoten, via Steffens kaatste de bal tegen de lat. In de 39e minuut kwam Ter Apel op voorsprong, de snelle Stan Pals ging alleen op doelman Berens af, probeerde Berens te omspelen maar werd net geraakt door de sliding van Berens. De goed leidende scheidsrechter Koning legde de bal op de stip. Daniël Manning schoot de bal met enig fortuin onder Berens door, 0-1. Op slag van rust had Niek Huser nog een schietkans, maar zijn inzet ging rakelings over de lat.

Zo tam als de eerste helft was, zo spectaculair was de tweede helft. Al in de 46e minuut had Leon Seffens de kans om Schoonebeek weer op gelijke hoogte te brengen, maar geheel vrijstaand kopte hij een voorzet van Jan Willem Wubkes naast. In de 50e minuut had Schoonebeek een corner, deze leidde een snelle counter van ter Apel in waardoor er zelfs een vier tegen één situatie ontstond. Ter Apel speelde dit goed uit en uiteindelijk kon Stan Pals doelman Berens omspelen en de bal in het lege doel tikken, 0-2. De wedstrijd leek gespeeld maar Schoonebeek dacht daar anders over. In de 55e minuut was er een lange voorzet van Johan Bos, Remco Huser ging het duel aan met doelman Kyan Bodde. Beiden misten de bal waardoor Leon Steffens de lachende derde werd, hij kon de bal binnen koppen, 1-2. Schoonebeek rook bloed en ging door, en in de 57e minuut lag de gelijkmaker al in het net. Een corner van Jordy Bosch werd door Niek Huser ingeschoten, doelman Bodde redde, de rebound was voor Niek Weitering, zijn inzet werd van de lijn gehaald, en de derde inzet was van René Streuer, die de bal wel tegen de touwen werkte, 2-2. Nog geen minuut later ging Remco Huser alleen op doelman Bodde af, omspeelde hem maar zijn inzet werd door een verdediger van de lijn gehaald. In de 61e minuut een schot van Niek Huser die door Bodde nog net uit de linkerhoek kon worden getikt. Ter Apel leek het in deze periode helemaal kwijt te zijn en was blij dat het bij 2-2 bleef. Schoonebeek bleef de bovenliggende partij en had de wedstrijd al eerder in zijn voordeel kunnen beslissen. Het duurde tot de 88e minuut voordat er weer gescoord werd. De ingevallen Chiel Steffens werd vrij gespeeld binnen de zestien, en alleen voor doelman Bodde schoot hij de bal straks in de korte hoek, 3-2.

Na de wedstrijd was Schoonebeek blij met de drie punten, en op basis van het laatste half was het een terechte overwinning. Bij Ter Apel baalde men volop; een uur lang niet minder zijn, misschien zelfs wel beter, en toch met lege handen staan. Volgende week moet Schoonebeek bij Raptim op bezoek. Ter Apel heeft een (Carnaval) weekend rust en krijgt dan een week later Sleen op bezoek.