Zondag 20 november 2022: Nieuw Buinen – Schoonebeek 0 – 1 (0-0)

Opstelling:

Martin Berens, Jeffrey Berens, Jan Willem Wubkes, Leon Steffens (Johan Bos), Stijn Schepers, Leon Heegen, Niek Weitering, Niek Huser, Mill Schnoing (Finn Buursma), Jort Schnoing (Davy Nijhof) en Remco Huser (Dennis Striper).

Scheidsrechter: E. Draaijer

Gele kaarten: Patrick Bults (Nieuw Buinen) en Jeffrey Berens (Schoonebeek)

72 min: 0-1 Mill Schoing

Schoonebeek wint op knollenveld in Nieuw Buinen

Op een knollenveld in Nieuw Buinen waar de bal alle kanten opsprong, moest Schoonebeek het opnemen tegen de plaatselijke voetbalvereniging. Gelukkig heeft Schoonebeek een vergelijkbaar trainingsveld, zodat het enigszins gewend was aan de omstandigheden. Na een slechte wedstrijd was Schoonebeek uiteindelijk de gelukkigste en won met 0-1.

Vanaf het begin was het duidelijk dat de ballen op het knollenveld alle kanten opsprong en dat dus goed voetbal onmogelijk was. Nieuw Buinen was bekend met de omstandigheden en zocht dan ook snel de lange bal naar voren. Schoonebeek had nog wel de intentie om te voetballen, maar dat was niet echt mogelijk op dit veld. Nieuw Buinen begon dan ook beter aan de wedstrijd en probeerde met een extra portie fysiek de strijd aan te gaan. Nieuw Buinen stichtte dan ook het eerste gevaar; via een snelle aanval in de achtste minuut waar Patrick Bults de bal uit de lucht doorspeelde op Eron Alberts, die zette met een steekpass Mike Schipper één op één met doelman Martin Berens. De inzet van Schipper belandde op de paal en rolde vervolgens voor het doel langs. Het antwoord van Schoonebeek kwam in de 20e minuut, een corner van Mill Schoing kon net niet genoeg getoucheerd worden door Leon Steffens om deze tot doelpunt te promoveren. Een minuutje later werd Remco Huser diep gestuurd, maar hij strandde op de jonge doelman Nick Potze. Na een half uur was de tweede grote kans van Nieuw Buinen, Dennis Kunst kopte een vrije bal van Patrick Bults op doel. Doelman Berens kon nog net redding brengen en de rebound werd door Kunst over geschoten. Vlak voor rust klopte de buitenspelval van Schoonebeek niet en kon Eron Alberts alleen op de doelman af, maar Jeffrey Berens kon op het laatste moment nog redding brengen.

De tweede helft kantelde de wedstrijd enigszins, Schoonebeek was wat beter gewend aan de omstandigheden en werd steeds sterker. Nieuw Buinen zakte wat terug maar bleef wel gevaarlijk met de fysiek kracht bij standaardsituaties. In de 64e minuut brak Stijn Schepers over links door, en zijn voorzet kon door Niek Huser net niet binnen worden gewerkt. In de 69e minuut werd een corner door aanvoerder Bults net voorlangs gekopt. In de 72e minuut kreeg Schoonebeek een corner aan de linker kant; deze werd door Mill Schoing in één keer over doelman Potze binnen geschoten, 0-1. Vlak daarna had Jort Schnoing de wedstrijd kunnen beslissen, hij werd door Leon Heegen vlak voor het doel vrijgespeeld, maar de bal stuiterde net iets op voor hij uithaalde waardoor de bal over het doel verdween. In de 81e minuut had invaller Per Kuipers de gelijkmaker op de schoen, hij werd door Leon Bodde alleen voor doelman Berens gezet, maar zijn inzet ging net voorlangs. Het laatste alles of niets offensief van Nieuw Buinen leverde ook niet het gewenste resultaat op. En nadat Roy Veeninga in de 97e minuut over kopte, floot scheidsrechter Erwin Draaijer voor het eind.

Na de wedstrijd was iedereen erover eens dat een gelijkspel terecht zou zijn geweest, maar bij Schoonebeek waren ze wel heel blij met de punten. Schoonebeek heeft nu een zwaar programma voor de boeg, achtereenvolgens komen Sweel en SVV op bezoek de komende weken. Nieuw Buinen mag volgende week op bezoek bij Sleen.