Donderdag 12 mei 2022: Schoonebeek – EHS’85 2 – 2 (0-1)

16 min: 0-1 Jeroen Smit
72 min: 1-1 Leon Steffens
84 min: 2-1 Jesper Swieters
90+11 min: 2-2 Daniek Camies

Schoonebeek laat in extremis (en donker) punten liggen tegen EHS’85

Na de driepunter van afgelopen zondag bij Balkbrug moest Schoonebeek deze donderdag tegen EHS’85. EHS stond op de vierde plek en hoog in de tweede periode, Schoonebeek is met Gasselternijveen in een strijd verwikkeld om de tweede plek. EHS kwam vroeg op voorsprong, maar Schoonebeek wist dit in de tweede helft om te draaien en dacht met 2-1 te winnen. Maar scheidsrechter Hoorn dacht er anders over en voegde, totaal onbegrijpelijk, 11 en halve minuut blessuretijd toe. En tot overmaat van ramp kende hij in de 101e minuut EHS een strafschop toe, waardoor in extremis de punten werden gedeeld; 2-2.

Schoonebeek begon goed aan de wedstrijd, en in de tweede minuut had Remco Huser al een grote kans maar hij tikte een voorzet van Niek Weitering net over de kruising. En in de 12e minuut werd Remco Huser door Leon Steffens volledig vrij voor doelman Jesper Katoen gezet, maar de inzet van Huser was te slap om de doelman te verrassen. Een kwartier lang legde Schoonebeek EHS haar wil op, EHS zakte terug en gokte met lange ballen op de snelle behendige spits Jeroen Smit. Het eerste doelpunt was wel voor EHS in de 16e minuut. De Schoonebeek defensie werkte de bal niet goed weg, deze werd opgepikt door Andrej Alilovic, en met een splijtende pass zette hij Jeroen Smit vrij voor doelman Berens. Smit had de hoek voor het uitkiezen en faalde niet, 0-1. Schoonebeek leek vanaf dat moment de kluts een beetje kwijt; het vergat te voetballen en liet EHS in de wedstrijd komen. Vooral Jeroen Smit was een plaag voor de Schoonebeek defensie, maar ook de snelle Sammy Germai Tagla was een aantal keren gevaarlijk. Tussendoor had Leon Heegen nog de uitgelezen kans op de gelijkmaker, maar zijn inzet ging net voorlangs. Op precies 45 minuten, terwijl Schoonebeek net in een veelbelovende aanval met 4 tegen 2 was, floot scheidsrechter Hoorn voor rust.

EHS kwam goed uit de kleedkamer en had via Alilovic in de 46e minuut al de kans om de score te verdubbelen, maar doelman Berens lag in de weg. Twee minuten later moest doelman Berens weer reddend optreden op een inzet van Richard Fuhler. Vanaf dat moment werd Schoonebeek steeds sterker en EHS kwam bijna niet meer van de eigen helft. Met een aantal aanvallende wissels werd de druk door Schoonebeek nog verder opgevoerd, en werd het steeds gevaarlijker. In de 66e minuut had EHS de score echter kunnen verdubbelen, maar de inzet van Wouter Smit belandde op de paal. In de 72e minuut viel dan de verdiende gelijkmaker. Een corner van Justin Katuin werd door Leon Steffens binnen gekopt, 1-1. Twee minuten later kon Stijn Schepers Schoonebeek op voorsprong zetten. Na een goede diepgaande actie van Leon Steffens, zette hij voor op Schepers en twee meter voor het doel schampte Schepers slechts de bal waardoor deze voorlangs ging. In de 79e minuut kwam EHS er nog één keertje gevaarlijk uit, maar de scherpe voorzet van Alilovic werd door iedereen gemist. In de 84e kwam Schoonebeek dan eindelijk op een terechte voorsprong. Een vrije bal van Jordy Bosch werd door Dennis Striper doorgekopt op Jesper Swieters, en Swieters kon van dichtbij en via de onderkant van de lat binnen koppen, 2-1. Na 90 minuten leek de wedstrijd gespeeld; Schoonebeek had de wedstrijd omgedraaid en EHS leek zich erbij neer te leggen, maar scheidsrechter Hoorn dacht er anders over. Hij liet maar doorspelen en doorspelen. Er waren in de tweede helft 3 of 4 korte blessurebehandelingen geweest en 4 wisselmomenten, daarnaast probeerde EHS de bal een paar keer over de sporthal te schieten. 3 of 4 minuten blessuretijd zou redelijk zijn geweest, maar het werd maar donkerder en Hoorn liet maar doorspelen. En na 10 minuten blessuretijd werd een vrije bal naar voren gepompt door EHS, en de bal werd van dichtbij op de arm van Dillan Schulte gekopt. Scheidsrechter Hoorn floot gretig voor een strafschop (morgen zullen wel de excuses van de KNVB komen). Daniek Camies pakte het cadeautje uit en schoot in de 101e minuut de 2-2 tegen de touwen. Vervolgens floot Hoorn direct voor het einde.

Na de wedstrijd was iedereen nog vol ongeloof over waar scheidsrechter Hoorn de 11 en halve minuut blessuretijd vandaan toverde. Voor Schoonebeek waren de druiven zuur, niet alleen de overwinning werd hen door de neus geboord, maar deze kostbare verliespunten kunnen wel eens een hele grote invloed hebben op de strijd om de tweede (promotie) plek. Komend weekend is Schoonebeek vrij, EHS krijgt dan Balkbrug op bezoek.