Zondag 27 februari 2022: EHS’85 – Schoonebeek 2 – 4 (1 – 2)

Opstelling: Martin Berens, Stijn Schepers (Twan Steffens -> MIke Stam), Remco Huser, Rene Streuer, Jeffrey Berens, Johan Bos, Jan Willem Wubkes, Dillan Schulte (Justin Katuin), Jordy Bosch (Leon Heegen), Leon Steffens en Niek Huser.

Scheidsrechter: A. Langenberg

Gele kaarten: Wouter Smit (EHS), Jeffrey Berens en Remco Huser (Schoonebeek). Rode kaart: Richard Fuhler (EHS)

Na drie maanden zonder competitie wedstrijden mocht Schoonebeek vanmiddag dan eindelijk de competitie hervatten. Na een aantal prima oefenwedstrijden stond in Emmerschans de wedstrijd tegen EHS ‘85 op het programma. Directe concurrent Sleen was vrij en kon bij winst gepasseerd worden op de ranglijst. Daarnaast stond in Gasselternijveen een andere “topper” gepland: Gasselternijveen – Titan. Bij winst van Schoonebeek zouden er dus goede zaken gedaan kunnen worden in de strijd om de bovenste plekken.

Op een zonovergoten sportpark in Emmerschans en na een minuut stilte, dit ivm de oorlog in Oekraïne, floot scheidsrechter Langenberg om 14:01 uur voor de eerste omwenteling van de bal deze middag. Vanaf de aftrap was het spelbeeld duidelijk. EHS verschanste zich met name op eigen helft en toonde weinig initiatief. Na een klein kwartier spelen werd de score geopend door Schoonebeek. Leon Steffens wist het net te vinden na een prima aanval. Na deze goal bleef EHS bleef op eigen helft hangen zonder enige intentie om druk te zetten of af te jagen terwijl ze 0-1 achterstonden. EHS was ogenschijnlijk niet van plan (of bij machte) om ook maar enigszins druk uit te oefenen op de Schoonebeekse defensie waardoor grote problemen vooralsnog uit bleven.

Na ruim 25 minuten ontstond er een scrimmage in het strafschop gebied van EHS ‘85. Na een 3/4-tal inzetten leek de bal in het doel van EHS te verdwijnen maar de captain van EHS, Richard Fuhler, dacht hier anders over. Fuhler tikte met de hand de bal net voor de doellijn uit het doel met een rode kaart tot gevolg. De daaruit volgende strafschop werd jammerlijk gemist door León Steffens, hij schoot over. Toch liet Schoonebeek de kop niet hangen en bleef het de achterhoede van EHS bestoken en onder druk zetten met een paar gevaarlijke momenten en kansen tot gevolg. In de 34e minuut volgde eigenlijk het eerste moment van EHS en het was gelijk levensgevaarlijk. Door onnauwkeurigheid in de opbouw door Schhonebeek belandde de bal bij de uitstekend spelende Jeroen Smit, deze wist dit buitenkansje net niet te benutten. Martin Berens stond zijn mannetje en wist zo de 1-1 te voorkomen.
Schoonebeek liet direct hierna van zich horen. Na wederom een goede voorzet vanaf de linkerkant kwam de bal bij León Steffens. Zijn inzet werd eerst nog gekeerd door de doelman van EHS maar de rebound belandde door de lucht voor Remco Huser die netjes raak kopte en zo in de 38e minuut voor de 2-0 tekende. Op slag van rust dan toch weer een levensgevaarlijke counter van EHS. Door slordig balverlies op de helft van EHS werd de bal direct vooruit geschoten door EHS. Deze pass belandde wederom bij Jeroen Smit die volgens scheidsrechter Langenberg onreglementair ten val gebracht werd door Johan Bos binnen de bekende witte lijnen van het strafschopgebied. Smit schoot de toegekende strafschop vervolgens genadeloos hard binnen en zette zo, op slag van rust, de 1-2 ruststand op het scorebord.

In de eerste tien minuten van de tweede helft was het spelbeeld hetzelfde als in de eerste helft. EHS hing achterover en loerde op de counter en Schoonebeek dat de bal rustig rond liet gaan en zo een aantal mogelijkheden creëerde. Met een voorsprong op zak volgde er onnodig en slordig balverlies van Schoonebeek. EHS zocht direct hun gevaarlijkste man, Jeroen Smit. Vanuit de omschakeling omspeelde hij bijna Jeffrey Berens, Berens trok aan de noodrem en kreeg een terechte gele kaart gepresenteerd. Hierna kwam EHS iets meer uit de defensieve houding en dit bood ruimtes en nog meer mogelijkheden voor Schoonebeek. In de 57e minuut was het wel raak, René Streuer werkte een corner prima binnen, 1-3 en opluchting alom. Hierna leek EHS “geslagen” en de mogelijkheden om de score uit te bouwen stapelden zich op. Achtereenvolgens wisten René Streuer (naast), Remco Huser (naast), León Steffens (naast en over) Niek Huser (schot geblokt) Twan Steffens (schot gekraakt) het net allemaal niet te vinden tot ongeloof van de aanwezige toeschouwers bleef het “slechts” 1-3.

Vervolgens werd Niek Huser ook nog een zuivere strafschop onthouden doordat hij in het strafschopgebied van EHS ‘85 naar de grond werd getrokken, helaas voor Huser en Schoonebeek vond scheidsrechter Langenberg, die verder prima floot, het niet zwaar genoeg voor een strafschop. En zoals zo vaak, en zo ook vandaag, valt dan de goal aan de andere kant. Na weer onnodig balverlies en twijfelachtig ingrijpen door de achterhoede van Schoonebeek beland de bal bij “goudhaantje” Smit die de bal knap binnen weet te schuiven en zo de spanning in de 71e minuut terug brengt door er 2-3 van te maken. Direct vanuit de aftrap ging schoonebeek opzoek naar de 2-4. Een hand vol mogelijkheden en kansen werden weer gemist totdat de bal in de 79e minuut, na een prima voorzet, bij de vrijstaande León Steffens kwam. Dit maal faalde León Steffens niet en schoot beheerst de 2-4 eindstand binnen. Na 94 minuten en bij een stand van 2-4 voor Schoonebeek floot Scheidsrechter Langenberg voor het laatst en gingen de dik verdiende 3 punten mee naar Nieuw-Schoonebeek.

Volgende week kunnen de mannen van Jorden Abel zich gaan opmaken voor de “derby” thuis tegen Zwartemeerse-Boys, aftrap 14:00 uur. Hopelijk tot volgende week!💚❤️