Meer dan 90 jaar geleden waren er in Nieuw Schoonebeek voetbalwedstrijden tussen teams uit ’t Oosten en ’t Westen van het dorp maar een voetbalclub was er nog niet.

In 1926 was Vitesse de eerste vereniging in het dorp en een jaar later werd de naam gewijzigd in NSB (Nieuw Schoonebeekse Boys). In 1929 werd er met Zwart Wit een tweede Nieuw Schoonebeker voetbalvereniging opgericht. Al snel werd er gesproken over een fusie.

In 1930 was het al zover: 💚❤️
“Blijkens een schrijven zullen de V.V. N.S.B. en Zwart Wit, beiden te Nieuw-Schoonebeek, zich combineeren en het volgende seizoen uitkomen onder den naam: “Nieuw-Schoonebeek”. In 1931 werd dit gewijzigd naar “Schoonebeek”

Vandaag precies 90 jaar geleden werd dat de officiële oprichtingsdatum van voetbalvereniging Schoonebeek. De wedstrijden werden toen in een weiland tegenover voormalig café Wolken gespeeld. Net zoals de historische voetbalwedstrijd ter ere van 200 jaar Nieuw Schoonebeek in 2014 tussen ‘Vitesse” en “Zwart Wit”.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 6 mensen, buiten