Zondag 15 december 2019: DVC’59 – Schoonebeek 1 – 4 (1-2)

32 min: 0-1 Jeffrey Berens
36 min: 1-1 Wesley Jansen
43 min: 1-2 Leon Steffens
60 min: 1-3 Jordy Bosch
88 min: 1-4 Leon Steffens

Schoonebeek wint in Nieuw Dordrecht

Nadat vorige week Schoonebeek won van de nummer twee OVC, moest het deze middag uit naar de tweede van onderen, DVC’59. Vorig seizoen werd er nog twee keer verloren van DVC, maar deze middag was Schoonebeek beter en won dan ook verdiend met 1-4.

DVC begon nog wel beter aan de wedstrijd en kreeg ook de eerste mogelijkheden, maar langzaam nam Schoonebeek het initiatief over. DVC werd steeds verder terug gedrongen en beperkte zich tot counteren. Rond een half uur kwamen de grotere kansen voor Schoonebeek, na 25 minuten had Jeffrey Berens een goede voorzet op Leon Steffens, maar Steffens schoot uit kansrijke positie net naast. In de 32e minuut waren de rollen omgedraaid; Steffens veroverde de bal in de DVC defensie, haalde de achterlijn, en legde voor op Berens en Berens kon de bal simpel binnen lopen, 0-1. Lang duurde de voorsprong niet, want in de 36e minuut wist DVC de stand alweer gelijk te trekken. Schoonebeek hielp hier wel goed bij mee, want er werd wat geklungeld bij de opbouw, waarop Tim Slomp de bal zomaar bij Jeffrey Jansen in de voeten speelde, Jansen treuzelde niet en schoot de gelijkmaker binnen, 1-1. In de 39e minuut leek Schoonebeek weer op voorsprong te komen, Niek Huser gaf de bal goed mee aan Leon Steffens die vervolgens voorlangs schoot. Vlak voor rust kreeg Schoonebeek een vrije bal net over de middenlijn, Justin Katuin speelde de bal diep, Niek Huser verlengde op Leon Steffens die de 1-2 binnen werkte.

De tweede helft zette Schoonebeek vanaf het begin DVC onder druk. Dat leverde de nodige kansen op; zo schoot Jesse Bosman net voorlangs, en werd Jeffrey Berens met twee handen onderuit getrokken binnen de zestien, maar kreeg een vrije bal tegen. In de 60e minuut kreeg Schoonebeek een vrije bal op de rand van de zestien, Jordy Bosch zette zich erachter en lepelde de bal over de muur in de bovenhoek, 1-3. Vlak daarna kreeg Schoonebeek weer een vrije bal op een iets grotere afstand van het doel, nu was het Leon Steffens die hem nam, maar de bal belandde op de paal. Na een half uur in de tweede helft kreeg DVC ook een aantal kansen, een schot net naast, een vrije kopbal in de handen van keeper Martin Berens en een schot van Roy Sibon. Het schot belandde via de vingertoppen van Berens op de lat, viel weer bij Berens op de rug, en werd nog net voor de lijn gepakt. In de 88e minuut werd de wedstrijd definitief beslist, invaller Johan Bos werd onderuit gehaald binnen de zestien, en Leon Steffens schoot de strafschop beheerst binnen, 1-4. In de blessuretijd kopte Leon Steffens nog een bal door op Johan Bos, maar één op één met de keeper schoot Bos naast.

Zo schrijft Schoonebeek weer drie punten bij, en kan het overwinteren op een verdienstelijke zesde plek met 12 wedstrijden en 18 punten (5 x gewonnen, 3 x gelijk en 4 x verloren) en een positief doelsaldo van +2 (17-15) waarbij er slechts drie teams zijn met minder doelpunten tegen maar ook slechts drie team die minder hebben gescoord dan Schoonebeek. DVC zakt door deze nederlaag naar de laatste positie, en zal na de winterstop nog echt aan de bak moeten.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-6.png