Zondag 8 december 2019: Schoonebeek – OVC’21 3 – 0 (1-0)

23 min: 1-0 Leon Steffens
54 min: 2-0 Leon Steffens
85 min: 3-0 Leon Steffens

Schoonebeek overtroeft OVC

Nadat Schoonebeek vorige week een zeperd beleefde uit bij EHS, was het nu gebrand op een revanche. Gemakkelijk zou dat niet worden want de nummer twee van de ranglijst, OVC’21 uit Ommen, kwam op bezoek op sportpark “De Gruinte”. Toch werd OVC deze middag het slachtoffer van de dadendrang van Schoonebeek, en keerde huiswaarts met een 3-0 nederlaag.

OVC kwam na de aftrap door pupil van week en kersverse kampioen Rosan Nijenstein uit SWB JO8-1 beter uit de startblokken. Een minuut of 20 lang was OVC de beter voetballende ploeg met de wedstrijdbal van Gasthof Brand uit Twist, Schoonebeek moest terug en was gedwongen tot tegenhouden. OVC kwam tot de zestien, en daar stokten de meeste aanvallen. Na een minuut of 20 kroop Schoonebeek wat uit zijn schulp, en kwam beter in de wedstrijd. In de 23e minuut kwam Schoonebeek, op dat moment volledig tegen de verhouding in, op voorsprong. Leon Steffens pikte een te korte terugspeelbal op, kwam één op één met keeper Scholman, en schoof de bal beheerst in de hoek, 1-0. Vervolgens golfde het spel op en neer, met kansen aan beide kanten. In de 27e minuut leek OVC op gelijke hoogte te komen. Een afstandsschot van Floris Mensinga verdween richting de linker bovenhoek, maar met een wereldredding tikte doelman Martin Berens de bal uit de kruising. Schoonebeek had de score ook verder kunnen verhogen, maar Steffens, Huser en Berens waren een aantal keren net niet attent genoeg. Op slag van rust was er nog een geweldige scrimmage voor het doel van Berens, OVC probeerde tot wel vijf keer toe om de bal binnen te werken, maar telkens zat er een been, lichaam of doelman Berens in de weg.

De eerste grote kans in de tweede helft was weer voor OVC, Dennis ter Burg schoot keihard op de lat, en ook de rebound kon niet binnen gewerkt worden. Een paar minuten later, in de 54e minuut, was het aan de andere kant wel raak. De pass van Jeffrey Berens bereikte Leon Steffens, Steffens werkte zich langs zijn directe tegenstander, en schoot hard en hoog binnen, 2-0. Twee minuten later werd Steffens op dezelfde positie vrij gespeeld, maar deze keer was zijn inzet net te hoog en spatte op de lat uiteen. Aan de andere kant werd OVC steeds minder gevaarlijk, de afstandsschoten van vooral Mensinga waren telkens een eenvoudige prooi voor Berens. Rond de 70e minuut had Schoonebeek de wedstrijd in het slot kunnen gooien. Eerst kopte Niek Huser een voorzet terug op Leon Steffens, zijn inzet werd door doelman Scholman gekeerd, de terugspringende bal werd door Jordy Bosch opgepikt, en voor hij kon uithalen werd hij onderuit gegleden, scheidsrechter Koops floot voor een strafschop. Justin Katuin schoot vervolgens de strafschop naast. Hierdoor kreeg OVC weer hoop en kwam opzetten voor een slotoffensief, de gevaarlijkste kans was wederom voor Mensinga, maar ook deze keer kon doelman Berens zijn inzet met de vingertoppen via de lat tot corner verwerken. In de 85e minuut besliste Schoonebeek dan wel de wedstrijd. Een corner van Kevin Poker werd door doelman Scholman slecht verwerkt en de bal belandde voor de voeten van Niels Striper, Striper tikte breed op Leon Steffens die vervolgens zijn derde van de middag binnen kon tikken, 3-0.

Na de wedstrijd was trainer Abel van Schoonebeek uitermate tevreden, niet alleen over de inzet maar ook over het vertoonde spel. Volgende week speelt Schoonebeek de laatste wedstrijd voor de winterstop uit tegen DVC’59. Het kan dan laten zien dat het niet alleen tegen de topploegen goed kan voetballen, maar ook tegen één van de ondersten. OVC moet dan op bezoek bij nummer drie Sweel.