Zondag 24 november 2019: Schoonebeek – Sweel 2 – 0 (0-0)

55 min: 1-0 Leon Steffens
80 min: 2-0 Justin Katuin

Schoonebeek legt ongeslagen Sweel op de pijnbank

Afgelopen zondag moest Schoonebeek thuis tegen Sweel. Bij Schoonebeek geraakt de ziekenboeg steeds leger, waardoor trainer Abel steeds meer keus heeft. Sweel was virtueel koploper en had al zijn wedstrijden nog gewonnen. Sweel moest deze week wel noodgedwongen afscheid nemen van Clifford Clinton. Dit bleek een te groot gemis voor Sweel want tegen Schoonebeek kon het vooral aanvallend geen vuist maken. Na een gelijk opgaande eerste helft, en een beter Schoonebeek in de tweede helft, trok Schoonebeek uiteindelijk een verdiende 2-0 overwinning naar zich toe.

Rond 14:00 lag de wedstrijdbal van Bouwbedrijf Herbers klaar voor de aftrap. Na de aftrap door pupil van de week Ties Voppen en het fluitsignaal van scheidsrechter Noorda kwam Sweel beter uit de startblokken en probeerde het Schoonebeek direct vast te zetten op de eigen helft, zonder dat het echte kansen opleverde. Na een minuut of 10 kwam Schoonebeek steeds beter in de wedstrijd, en kreeg het ook kansjes. Zo schoot Niek Huser met een volley net over. Na een klein half uur kreeg Sweel de grootste mogelijkheden; eerst kon Tim Slomp een gevaarlijke voorzet ternauwernood nog net naast zijn eigen doel koppen. En in de 27e minuut leek Sweel dan echt op voorsprong te komen, de buitenspelval van Schoonebeek werd keurig ontweken waardoor er vier Swelers richting doel van Martin Berens konden. Alleen Mike Stam was nog in de achtervolging, en door getreuzel van de Swelers kon hij nog net de bal onderscheppen. Daarna werd Schoonebeek weer wat sterker kreeg het mogelijkheden via Niek Huser (lobje net door doelman Haan gepakt) en Leon Steffens (net voorlangs). Vlak voor rust had Sweel een snelle uitval, maar ook deze kans verdween voorlangs het doel van Berens.

Ook in de tweede helft begon Sweel beter, maar na een minuut of vijf nam Schoonebeek het initiatief over. In de 53e minuut leek Schoonebeek dan ook op voorsprong te komen, een vrije bal van Kevin Poker kon door doelman Haan niet vast gehouden worden, waarna Jeffrey Berens er als de kippen bij was om de terugspringende bal binnen te tikken. Helaas stond hij buitenspel waardoor de treffer niet doorging. Maar de voorsprong liet niet lang op zich wachten, want in de 55e minuut werd Leon Steffens diep gestuurd, kapte zijn tegenstander uit, en schoof diagonaal in de verre hoek binnen, 1-0. Hierna zakte Schoonebeek wat terug en liet Sweel komen. Vooral Niek Weitering speelde erg sterk op het middenveld waardoor Sweel wel van alles probeerde maar niet verder kwam dan wat scrimmages voor het doel en wat afstandsschoten. Langzaamaan werd Schoonebeek steeds dreigender, en in de 78e minuut leek Niek Huser de 2-0 te scoren, maar zijn schot kon nog net tot corner worden verwerkt. De corner belandde weer bij Huser maar voor hij kon uithalen, werd hij vol op de enkel geraakt. René Streuer schoot vervolgens de bal van dichtbij binnen, maar de goed leidende scheidsrechter Noorda floot tegelijkertijd voor een strafschop. De strafschop werd vervolgens door Justin Katuin onberispelijk binnen geschoten, 2-0. Rond de 90e minuut had Schoonebeek diverse mogelijkheden om de score uit te breiden, zo zette Dennis Striper Leon Steffens vrij voor de doelman, maar Steffens had net teveel tijd nodig om de bal te controleren zodat zijn schot nog net kon worden geblokt. Even later werd Kevin Poker vrij gezet door een mooie steekbal van Niek Weitering, maar Poker schoot net voorlangs. In de allerlaatste minuut kon Roald Vrieling de eer voor Sweel nog redden, maar in een één op één duel met doelman Berens, bleef Berens de baas. Waardoor het thuispubliek de 2-0 overwinning kon gaan vieren.

Achteraf was iedereen het er wel over eens dat Schoonebeek, vooral op basis van de tweede helft, de terechte winnaar was. Hierdoor leed Sweel dus het eerste puntverlies deze competitie, en zal het toch iets moeten bedenken om het gemis van Clinton op te kunnen vangen. Volgende week komt VIOS(O) op bezoek en kunnen ze laten zien of dat gelukt is. Schoonebeek moet volgend weekend uit naar het altijd lastige EHS’85.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.