Zo aan het einde van het seizoen vallen de beslissingen om promotie en degradatie en voor Schoonebeek 1 is het zaak om weg te blijven van plaats 12 en 13. Hoe zit het met degraderen of nacompetitie in de vierde klasse E?

De nummer 1️⃣4️⃣ degradeert naar de vijfde klasse. De nummers 12 en 13 voetballen als herkanser om klassebehoud. Eindigen teams qua punten gelijk dan beslist het doelsaldo. De herkansers voetballen tezamen met de periodekampioenen uit de vijfde klasse om slechts 3 plaatsen in de 4e klasse van het zondagvoetbal district Noord. Dit seizoen zijn er nog vijf vierde klassen, in het komende seizoen nog maar vier. Dit betekent een kleinere kans op klassebehoud of promotie in vergelijking met vorige jaren.

Er zijn in totaal vier ronden in deze nacompetitie. De nummers 12 en 13 van de vierde klasse E beginnen in de tweede ronde. Alleen de winnaars van de tweede ronde gaan door naar de derde ronde en alleen de winnaars van de derde ronde gaan door naar de finale. Alleen de drie winnaars van deze finales voetballen volgend seizoen in de vierde klasse.

Eindig je dus als 12e of 13e dan moet je vervolgens drie wedstrijden winnen om volgend seizoen weer in de vierde klasse te voetballen. Daarbij is het schema zo dat van de herkansers uit de vierde klasse E er slechts 1 volgend seizoen weer in de vierde klasse zal voetballen…..😬

R

Voor de wedstrijden in de derde ronde geldt dat het thuisrecht uitgaat naar het elftal wat in de tweede ronde uit heeft gespeeld. Hebben beide uit of thuis gespeeld dat gaat het thuisrecht naar de hoogst geklasseerde periodekampioen, gevolgd doorde hoogste en daarna laagste herkanser, gevolgd door de één na hoogst en daarna laagst geklasseerde periodekampioen.

De finale is op neutraal terrein. Mogelijke tegenstanders zijn onder andere de periodekampioenen uit de vijfde klasse E zoals een Zwartemeerse Boys of Alteveer, Weiteveense Boys of SVBC. Onderstaande wedstrijden betreffende de teams uit de vierde klasse E en hun eventuele tegenstanders (PK = Periodekampioen):

Ronde 1️⃣ (donderdag 30 mei, hemelvaartsdag):
Laagste PK 5e klasse A – Laagste PK 5e klasse E

Ronde 2️⃣ (zondag 2 juni):
W1: Nr 10 vierde klasse C – Laagste PK 5e klasse D
W2: Nummer 12 4e klasse E – Winnaar ronde 1
W3: Hoogste PK 5e klasse E – Nummer 13 vierde klasse E
W4: Nummer 13 vierde klasse D – 1 na hoogste PK 5e klasse E

Ronde 3️⃣ (maandag 10 juni, tweede pinksterdag):
W5: Winnaar W1 – Winnaar W3
W6: Winnaar W2 – Winnaar W4

Finaleronde op neutraal terrein (zondag 16 juni):