Tijdens twee leerzame cursusavonden heeft de voetbaljeugd van SWB (Schoonebeek-Weiteveense Boys) de fijne kneepjes van de spelregels onder de knie gekregen. Onder leiding van HZOD-docent Edgar Voortman en KNVB-scheidsrechter Kevin Moed namen de cursisten tijdens de eerste lesavond de spelregels onder de loep en was er op het veld onder meer een uitleg over de meest ideale looplijnen van de scheidsrechter.

Op de tweede lesavond mochten de cursisten onder het toeziende oog van Voortman en Moed zelf wedstrijden fluiten. Dat was een mooie ervaring voor de jeugdvoetballers uit Weiteveen en Nieuw-Schoonebeek. ‘Het beheersen van de regels zorgt voor een sportiever spel, waarbij het juist toepassen van de regels er ook nog eens voor zorgt dat een team meer kans maakt om te winnen’, is de opvatting van de initiatiefnemers.

Tijdens de nabespreking werden de verrichtingen van de jeugdige scheidsrechters geëvalueerd en werd nogmaals stilgestaan bij de belangrijkste aspecten van de voetbalspelregels. De leerzame sessie werd afgesloten met het oefenen van spelregelvragen.

Scheidsrechtercoördinator Herman Wesseling is trots op het bereikte resultaat. ‘Dit is voor onze jeugdspelers een mooie voorbereiding voor het behalen van het spelregelbewijs en hopelijk zien we een aantal terug die als scheidsrechter wedstrijden gaan leiden.’