Zondag 10 februari 2019: Wijster – Schoonebeek 2 – 0 (0–0)

49 min: 1-0 Ronald Ipema

90 min: 2-0 Bart Tjarks

Schoonebeek hervat competitie met onverdiende nederlaag

Schoonebeek hervatte de competitie uit tegen Wijster. Het verschil op de ranglijst was slechts 2 puntjes in het voordeel van Wijster, en ook op het veld was er weinig verschil. Beide teams kenden een lange winterstop (vanaf 9-12-2018) en hadden moeite om op een redelijk, maar steeds slechter, bespeelbaar veld de draad weer op te pakken. Het was uiteindelijk de thuisploeg dat met enig fortuin én dankzij doelman Nick Woering de gelijk opgaande wedstrijd met 2-0 in hun voordeel besliste, en daarmee eigenlijk teveel kreeg.

Wijster begon op het natte maar nog redelijk bespeelbare veld beter aan de wedstrijd. Al in de vijfde minuut kwam het tot scoren, maar deze treffer werd terecht afgekeurd wegens buitenspel. Daarna nam Schoonebeek het initiatief over, het probeerde te voetballen wat op het slechter wordende veld steeds moeilijker werd. Wijster had geen enkele intentie om verzorgd te voetballen, het hanteerde constant de lange bal. Schoonebeek werd dus sterker en in de 21e minuut werd een voorzet van Max Bosch door Niek Huser ingekopt, maar doelman Woering tikte de bal nog net tot corner. In de 33e minuut kreeg Wijster ook een grote kans, Marco Werners kapte de Schoonebeek verdediging uit, maar doelman Martin Berens redde uitstekend. Zo werd de rust met een brilstand bereikt.

Ook na de rust kwam Wijster beter uit de startblokken, in de 49e minuut kwam het op voorsprong. Na balverlies van Schoonebeek op het middenveld, werd de vrijstaande Ronald Ipema aangespeeld, en hij schoof beheerst binnen, 1-0. In de 57e minuut leek Wijster de score te verdubbelen, maar ook deze treffer werd geannuleerd wegens buitenspel door de goed leidende scheids Wever. In de 77e minuut werd Niek Huser net buiten de 16 neer gelegd (geel voor Tirsten Neppelenbroek), de toegekende vrije bal werd door Huser strak ingeschoten, maar wederom lag doelman Woering in de weg en tikte de bal tot corner. In de 79e minuut weer een grote kans voor Schoonebeek, een gerichte kopbal van Leon Steffens werd door doelman Woering pardoes voor voeten Stijn Schepers getikt, maar Schepers kreeg de bal helaas niet snel genoeg onder controle. In de blessuretijd besliste Wijster de wedstrijd, vanuit een counter werd een strakke voorzet door de Schoonebeek verdediging gemist, waarop Bart Tjarks binnen schoot, 2-0. Meteen daarna floot scheidsrechter Wever voor het eindsignaal.

Door deze fortuinlijke overwinning vergrootte Wijster de voorsprong op de ranglijst tot vijf punten. Schoonebeek mag het volgende week thuis tegen DSC’65 proberen het gat weer te verkleinen. Wijster heeft volgende week gelukkig een uitwedstrijd, wel tegen koploper Pesse, want van het veld in Wijster is na alle glijpartijen deze middag weinig meer over.

HH/PS