Bij de ledenvergadering van maandagavond 29 oktober werd Henk Herbers erelid van de v.v. Schoonebeek. Dit gebeurde als dank voor zijn jarenlange inzet voor onze voetbalclub. Maar dat was nog niet alles want ….. aan bestuurslid en secretaris Henk Herbers is vanavond de onderscheiding Lid van verdienste van de KNVB uitgereikt. Dat is na erelid en bondsridder de hoogste onderscheiding die de voetbalbond KNVB toekent. Dit gebeurt alleen na een jarenlange periode van het uitoefenen van een bestuursfunctie binnen de betreffende vereniging.

Henk Herbers werd al eerder onderscheiden door de KNVB; In 2003 werd tijdens de regiovergadering in Sleen aan hem de zilveren KNVB waarderingsspeld uitgereikt. Henk is benoemd tot Lid van verdiende omdat hij al 45 jaar actief is in het bestuur van v.v. Schoonebeek. De onderscheiding werd uitgereikt door Geert Schutrups van de KNVB, district Noord.

Henk kan als een echte clubman worden beschouwd. Hij begon nog wel een carrière als voetballer bij Schoonebeek maar kwam al snel tot de conclusie dat bij buiten het veld van grotere waarde is dan binnen de lijnen. In de zomer van 1973 trad Henk toe tot het bestuur en hij neemt de informatievoorziening voor zijn rekening. Tot dan was een aanplakbiljet bij de kerk de manier om het dorp op de hoogte te brengen van de voetbalwedstrijden. Precies 1032 clubbladen worden door Henk geschreven en op een kenmerkende wijze weet hij zo de lezers te informeren over het wel en wee binnen en buiten de lijnen bij v.v. Schoonebeek.

Henk is ook wedstrijdsecretaris en heeft in de loop van de jaren het aantal seniorenteams zien afnemen van 7 naar 3, het vrouwenvoetbal zien groeien en gemerkt dat de samenwerking met Weiteveense Boys bij de jeugd tot tevredenheid stemt. Sinds 2017 is hij met pensioen en kan hij zich volledig storten op zijn grote hobby v.v. Schoonebeek en sinds kort is hij ook ledenadministrateur binnen de locatie raad. Als secretaris heeft hij contact met de KNVB heeft over de planning, het afgelasten en verplaatsen van wedstrijden. Hij verzorgd de berichtgeving op teletekst 337 van TV Drenthe en is verantwoordelijk voor alle communicatie tussen de voetbalclub en externe partijen. Daarbij is hij omroeper bij thuiswedstrijden, supporter van alle Schoonebeek teams, draait hij kantinediensten en is hij actief in de senioren- en PR-commissie. In al die jaren heeft hij gemerkt dat de mensen, voetballers en de maatschappij zijn veranderd en dat hij het lastig vind dat regelmatig het persoonlijk belang boven het teambelang gaat. Hij ervaart dat met name de volwassen voetballers steeds vaker liever zelf bepalen wanneer ze willen voetballen dan dat het wordt bepaald door de KNVB.

Henk, namens alle leden van voetbalvereniging Schoonebeek bedankt voor jouw inzet de afgelopen decennia. Jouw clubliefde zal ervoor zorgen dat we op jou kunnen blijven rekenen!

In april 2017 werd Henk geïnterviewd voor FC12, lees hier het complete verslag daarvan, https://fc12.nl/…/henk-herbers-al-44-jaar-trouwe-clubman-b…/.