Eindelijk was het zover: zaterdag 2 juni 2018 dé bekerfinale voor Schoonebeek 2.

De finaledag zelf begon voor team en begeleiding om 12.00 uur met een lunch, met soep en broodjes. Ondertussen stroomden ook de supporters binnen en in een volle (85) dubbeldekker van Lanting en gevolgd door nog een aantal Schoonebeeksupporters vertrok men naar Joure. Beide aanvoerders wisselden vaantjes uit en de wedstrijd, onder neutrale leiding, kon beginnen.

Tegenstander Blauw Wit’34 uit Leeuwarden, 1200 leden en 13 seniorenteams, bleek al gauw een maatje te groot voor Schoonebeek 2. Met 5 uitgespeelde aanvallen kwam hun doelpuntenproduktie tot stand. Met beter voetbal, goed positie kiezend, en goed combinerend bracht men Schoonebeek verdedigend in de problemen. Toch door hardnekkig verweer en scherp duellerend beet Schoonebeek van zich af maar kon helaas niet doorbijten. Het leverde wel 2 Schoonebeektreffers op waarmee de eer werd gered. Mede dankzij reddingen op de doellijn van Jesse Bosman en Tim Slomp, en goed keeperswerk van Chiel Jan Lohuis hield Schoonebeek 2 de schade beperkt.

De huldiging van Blauw Wit’34 5 werd gelaten gade geslagen; het was de terechte en overtuigende winnaar. De heenreis was vanzelfsprekend vol spanning en verwachtingen; de terugreis was lekker ontspannen en met hapjes en drankjes goed verzorgd. Voor Schoonebeek 2 en staf was het toch een sportieve belevenis die ze met een medaille als aandenken in hun voetbalcarriere kunnen bijschrijven. De beker voor de verliezend finalist werd in de kantine gestald en ondanks het verlies mag Schoonebeek 2 trots zijn op het behalen en spelen van de bekerfinale 2018. De v.v.Schoonebeek kan weer een sportief hoogtepunt bijschrijven in de historie.

Nog is het seizoen voor Schoonebeek 2 niet gespeeld, het ligt nog op titelkoers. Het bekerverlies werd in de Dorpshoeve weggespoeld en alle pijlen worden daarna gericht op het behalen van het kampioenschap.

6             1-0         Wessel Hartlief

25           2-0         Freek Fransen