Zondag 6 mei 2018: Valther Boys – Schoonebeek 3 – 2  (2–0)

30 min: 1-0 Tommie van Rijswijk
37 min: 2-0 Tommie van Rijswijk
50 min: 2-1 Jeffrey Berens
57 min: 2-2 Chiel Steffens
87 min: 3-2 Gertjan Webers

Schoonebeek laat winst liggen tegen Valther Boys

De druiven zijn de laatste weken zuur voor Schoonebeek. Wederom werden er punten gemorst in de strijd voor nacompetitie. De instelling vooraf was goed; men had namelijk wat recht te zetten na de thuiszeperd tegen EHS’85, en er zijn tenslotte nog genoeg punten om voor te strijden. Na een 2-0 ruststand en een 2-2 stand na een kwartier in de tweede helft, had Schoonebeek de grootste kansen op de winst. Maar in de slotminuten pakte Valther Boys geheel tegen de verhouding in de volle winst; 3-2.

Weer moest trainer Arends, gedwongen door blessures en een schorsing, puzzelen om een acceptabele selectie samen te stellen. Chiel Jan Lohuis verving de geblesseerde doelman Martin Berens, Mike Stam maakte zijn debuut in de basis, en de twee JO19-junioren Stijn Schepers en Niels Striper vielen in. De eerste helft ging redelijk gelijk op; Schoonebeek had wel het betere van het spel en creëerde de meeste kansen, maar Valther Boys was dodelijk effectief. De eerste twee echte kansen voor Valther Boys vlogen er ook gelijk in. In de 30e minuut werd Tommie van Rijswijk, met een steekpass door het centrum, vrij gezet voor doelman Lohuis. Van Rijswijk omspeelde Lohuis en scoorde de 1-0. In de 37e minuut was van Rijswijk attent bij de tweede paal om een lage voorzet via de binnenkant van de paal binnen te werken, 2-0.

Schoonebeek kwam in de tweede helft sterk terug. In de 50e minuut maakte Jeffrey Berens de aansluittreffer 2-1, en in de 57e minuut scoorde Chiel Steffens zijn eerste doelpunt voor Schoonebeek 1, 2-2. Schoonebeek voerde de druk verder op en kreeg kansen, maar schoten van o.a. Jeffrey Berens en Jesper Swieters leidden niet tot de verdiende voorsprong. Het uitblijven van doelpunten leidde weer tot frustraties en dus tot diverse onnodige kaarten voor praten. Niek Huser viel nog geblesseerd uit en Justin Katuin kreeg een tweede gele kaart, dus rood, en kan weer een schorsing tegemoet zien. Het zat Schoonebeek dan ook niet mee, een schuiver van Jeffrey Berens kaatste via binnenkant paal weer het veld in. En in de 87e minuut werd Jeffrey Berens onderuit getrokken binnen de zestien, scheidsrechter Haanstra weigerde te fluiten. In de tegenaanval kreeg Schoonebeek het deksel op de neus, Gertjan Webers lobde de winnende 3-2 binnen.

Daar waar Schoonebeek het meeste recht had op de overwinning, ging Valther Boys er met de drie punten vandoor. Door de vele (praat-) kaarten en blessures wordt het steeds lastiger voor trainer Arends om een representatief elftal op de been te brengen. Komende zondag gaat Schoonebeek op bezoek bij DSC’65, wederom een kans om drie punten bij te schrijven. Valther Boys is met deze drie punten bijna verlost van de degradatiezorgen, maar heeft het nog wel een zwaar programma voor de boeg. Te beginnen donderdag tegen aanstaande kampioen WKE, en dan zondag tegen Sweel.

HH/PS