Zondag 28 januari 2018: Schoonebeek – Sweel 3 – 1  (1–0)

21 min: 1-0 Jesper Swieters
63 min: 1-1 Remmert Verbrugge
64 min: 2-1 Ruben Hoek
88 min: 3-1 Niek Huser

Schoonebeek trekt aan langste eind na gelijk opgaande wedstrijd

Na een korte winterstop stond de eerste thuiswedstrijd in het nieuwe jaar alweer op het programma. En het is gelijk een topper, want tegenstander Sweel staat net als Schoonebeek in de subtop van de vierde klasse D. Trainer Arends kon met een nagenoeg fitte selectie aan de tweede seizoenshelft beginnen, de seizoenshelft waarin de prijzen worden verdeeld. Ondanks dat het midden winter is, was het speelveld op sportpark De Gruinte redelijk bespeelbaar. En na 90 minuten stond er een 3-1 thuisoverwinning op het scorebord.

Schoonebeek ging voortvarend van start, Niek Huser leek al in de eerste minuut te scoren maar zijn schuiver ging via binnenkant paal weer het veld in. Hierdoor werd Sweel ook gelijk wakker geschud, waardoor het spel een op-en-neergaand karakter kreeg. Sweel was de ploeg die iets makkelijker voetbalde, maar Schoonebeek was gevaarlijker met zijn uitvallen. Sweel had voor zijn grootste kans de hulp van de Schoonebeekverdediging nodig; een te korte terugspeelbal van Johan Bos, kon Sweel net niet tot doelpunt promoveren doordat doelman Martin Berens attent meedacht. In de 21e minuut werd de score geopend door Schoonebeek, Niek Huser speelde zich fraai vrij, legde terug op de instormende Jesper Swieters, die hard maar beheerst via doelman Reuvers afdrukte, 1-0. Ondanks diverse kansen aan beide zijden bleef dit ook de ruststand.

In de tweede helft deden beiden er nog een schepje bij op, waardoor er een vermakelijk en spannend schouwspel ontstond. In de 63e minuut kwam Sweel op gelijke hoogte; de verder uitstekend leidende scheidsrechter Boxem zag een handsbal van Remmert Verbrugge over het hoofd, Verbrugge nam de bal met de hand mee en wist vervolgens de gelijkmaker binnen schuiven, 1-1. De protesten van de Schoonebekers haalden niets uit, maar het nam wel gelijk sportieve wraak. Vanaf de aftrap werd Ruben Hoek diep gestuurd, de Sweel verdediging was blijkbaar nog aan het genieten van de gelijkmaker, want Hoek stond gelijk oog in oog met de Sweel doelman. Zijn inzet belandde eerst nog op de paal, maar de rebound werd door Hoek binnen getikt, 2-1. Sweel ging opnieuw op zoek naar de gelijkmaker, en er ontwikkelde zich een boeiend kijkspel met hectische scenes voor beide doelen. Sweel en voornamelijk Remmert Verbrugge leek aan te dringen voor een verdiende gelijkmaker. Maar trainer Arends zette de organisatie tactisch om, waardoor Sweel steeds minder gevaarlijk werd en Schoonebeek op de counter de grootste kansen kreeg. De beslissing, en opluchting voor Schoonebeek, kwam in de 88e minuut toen de thuisploeg de stand naar 3-1 tilde. Een voorzet van Ruben Hoek werd door Niek Huser tot de 3-1 eindstand omgetoverd.

Na afloop waren beide trainers er over eens dat Schoonebeek, gezien het aantal kansen, het meeste recht had op de overwinning. Door deze overwinning stijgt Schoonebeek naar de tweede positie achter WKE. Sweel zakt twee plaatsen, maar alles blijft in de subtop dicht bij elkaar staan.

HH/PS