Afgelopen week zijn zestien jeugdscheidsrechters in opleiding van SWB (Schoonebeek en Weiteveense Boys) met glans geslaagd voor hun examen. Onder toeziend oog van een docent van de scheidsrechtersvereniging Hondsrug Zuid-Oost Drenthe (HZOD) zijn de jeugdleden bevorderd tot pupillenscheidsrechter.

De actieve scheidsrechterscommissie van SWB heeft de afgelopen periode met veel succes een wervingscampagne onder de jeugdleden, die hun spelregelbewijs moeten halen, op touw gezet en hun een pupillenscheidsrechters cursus aangeboden.

Kennis en kunde HZOD

De doelstelling was te helpen bij de voorbereiding op het benodigde spelregelbewijs van de KNVB en uiteraard ook om nieuwe scheidsrechters te werven. Dit is beide gelukt. Daarbij is gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van de HZOD, die sinds vorig jaar is gestart met de opleiding en begeleiding van scheidsrechters. De HZOD doet dit onder meer door het aanbieden van een korte opleiding, waarin alle facetten van de jeugd- en seniorenvoetbal aan bod komen. Ook hebben de cursisten tijdens de opleiding praktijkervaring opgedaan. ‘We zijn heel erg te spreken over de duidelijke en compacte wijze waarop deze cursus door de HZOD vorm is gegeven. Een mooi voorbeeld van maatwerk’, aldus mede-initiatiefnemer Herman Wesseling.

Opleiden én begeleiden

Het jeugdbestuur van SWB is van mening dat het opleiden van eigen jeugdscheidsrechters een gezonde zaak is binnen het verenigingsleven. De scheidsrechters coördinatoren Herman Wesseling, Johnny Berens, Garrad Heijnen en Edwin Assen zullen de komende periode een actieve rol vervullen bij de verdere begeleiding van de scheidsrechters.

Trots op nieuwe lichting gecertificeerde jeugdscheidsrechters

SWB is trots op de nieuwe lichting gecertificeerde jeugdscheidsrechters. Zij zijn immers voor de vereniging onmisbaar, omdat zij het mogelijk maken dat hun jongere clubgenoten elke zaterdag kunnen spelen onder leiding van geschoolde scheidsrechters. De bedoeling is dat in het najaar onder auspiciën van de HZOD een tweede cursus bij SWB van start zal gaan. De gediplomeerde aanwinsten voor het scheidsrechterskorps van SWB zijn Daniël Roosken, Niels Striper, Tom Wubbels, Frank Scherpen, Ruben de Koning, Meike Steffens, Jorn Wenneker, Lieselot Bakker, Pim Staal, Bram Bosch, Max Bosch, Stijn Schepers, Tim Möhlmann, Casper Stoffers, Bram Kool en Thomas Schwieters.

Vragen en/of opmerkingen over de website? Mail het naar
webmaster@vvschoonebeek.nl!